НАЙМАНЦІ НА СЛУЖБІ КИЇВСЬКИХ
КНЯЗІВ
В. Г. Бережинський,
полковник, кандидат історичних наук,
старший науковий співробітник науково-дослідного
центру гуманітарних проблем Збройних Сил України
Одним з не вивчених
дотепер питань воєнної історії Київської
Русі є участь збройних формувань, окремих воїнів і воєначальників
у військових структурах давньоруської держави. Добре знайомі
з передовою військово-теоретичною думкою свого часу, київські
князі при формуванні своїх збройних структур виходили з відомих
положень про інститут найманства, викладених у «Стратегіконі»
візантійського імператора Маврикія, написаного в VII ст. У
ньому Маврикій твердив: «Розсудливо чинить той Імператор,
що не запрошує у свої володіння допоміжних військ у числі,
що перевищує його власні, щоб вони не улаштували змови і,
скинувши своїх володарів, не підкорили їхнього царства собі.
Допоміжні війська треба набирати, по
можливості, з різних національностей. Внаслідок нього вони
менше мають можливість вступити в змову». [1. — С. 126—127].
За визначенням Енциклопедичного словники
Ф. А. Брокгауза і І. А. Евфрона, «найманці (наймані воїни)
— солдати, наймані державою з уродженців інших країн» [17.
— С. 28—30]. За його твердженням, перші згадки про найманство
належать ще до 696 р. до н.е., коли в Єгипті Псаметих І «за
допомогою найманих карийців та іонян досяг панування над Єгиптом»
[17. — С. 28].
У різні часи київські князі мали наймані
військові загони варягів, кочівників, угорців, німців, поляків,
чехів та ін. [39, 40]. Наймати іноземних воїнів їм доводилося
досить часто з найперших років утворення Київської держави
до останніх днів її існування.
Наймане військо, як правило, не було
постійним і набиралося звичайно на час воєнних дій. Для постійного
утримання найманців потрібні 6ули величезні кошти. Комплектовані,
як правило, з декласованих елементів і осіб різних національностей,
наймані війська відрізнялися крайньою недисциплінованістю
і служили тому, хто більше платив. Навіть під час бою окремі
наймані загони нерідко переходили на сторону супротивника
[2. — С. 90]. Усе це добре розуміли воєначальники русів
і відповідним чином поводилися з найманцями, виділяючи їм
відповідні місця в бойовому порядку свого війська і ставлячи
відповідні задачі.
З початком епохи вікінгів вони на своїх
швидкохідних суднах, під вітрилами і на веслах, борознили
ріки і моря усього Середземномор’я. На заході вони дісталися
до Іспанії й Італії, на сході — до Константинополя і Багдада.
Найчастіше правителі як західних, так і східних народів відкупалися
від них, іноді — брали їх до себе на службу. Професор К.В.
Базилевич вважав, що причиною, яка спонукувала «буйні ватаги
норманів залишати свою батьківщину і пускатися заради грабіжництва
і здобичі в далекі експедиції і на схід, і на захід Європи»,
було «посилення королівської влади в Скандинавії» [20. — С.
5].
Давньоруські літописи серед найманців
у війську Київської Русі найчастіше згадують варягів — воїнів,
що приходили на Русь у пошуках військового щастя зі Скандинавії
[3. — С. 51]. Цікаво, що сам термін «варяги» у Скандинавії
(ісландські саги) означав воїнів-скандинавів, що служили в
інших країнах, і «...ймовірно, виник для позначення дружин
скандинавів на Русі» [4. — С. 77]. Уже з Київської Русі цей
термін перейшов у Візантію, у війську і флоті якої також служило
багато вихідців зі Скандинавії. А. Е. Пресняков писав: «Скандинави
самі себе називали варягами — varingian. Так в Історичний
час іменували скандинави своїх родичів, що служили дружинниками
руських князів і візантійських імператорів, від слова var
— клятва, що скріплювала дружинний договір служби. Varingi
— варяги — спочатку дружини скандинавів, що приходили в середовище
східних слов’ян зі своїми конунгами — князями. Термін цей
виник на Русі, звідки перейшов до греків» [22. — С. 39].
До речі, багато російських істориків-норманістів
— Н. М. Карамзін, М. П. Погодін, Н. С. Голіцин. А. К. Байов
та інші пов’язували початок Київської держави з давньою легендарною
розповіддю початкового літопису про закликання варягів. Державотворення,
виникнення давньоруської культури і розвиток воєнного мистецтва
на Русі вони ставили в пряму залежність від варягів [41. —
С. 30]. Норманська теорія добре відома як російській, так
і у вітчизняній військовій історіографії. Водночас покоління
військових істориків доводили, що, починаючи з VI століття,
східні слов’яни вже мали військові союзи і що державні утворення
з’явилися набагато раніше так званого закликання варягів.
Ці ранні слов’янські державні утворення вели успішні війни
із сильною Візантійською імперією, про що свідчать як візантійські
джерела (Маврикій, Лев Диякон і ін.), так і давньоруське літописне
джерело — «Повість минулих літ».
М. В. Ломоносов вважав варягів не народом,
а окремою соціальною групою, військовими найманцями, що мають
найрізноманітніше походження. У своїй «Давній російській історії»
він писав, що серед варягів були і варяги-роси. що належали
до слов’янського кореня [24. — С. 99].
У різний час варягів використовували
багато київських князів — Олег, Ігор, Святослав, Володимир,
Ярослав та ін. Добре відомий варяг Свенельд був воєводою і
в Ігоря, і в Ольги, і у Святослава. Навіть досягши літнього
віку, він правив військом у Ярослава в Києві [ 18. — С. І
14].
Дослідники стверджують, що чисельність
варязьких найманих загонів у давньоруському війську в Х—ХІ
ст. була відносно невелика приблизно — близько 1 тис. чоловік
[5. — С. 8]. Б. А. Рибаков писав: «Археологічні дані показують,
що кількість самих варязьких воїнів, що жили постійно на Ру:сі,
була дуже невеликою й обчислювалася десятками і сотнями» [37.
— С. 37].
На службі у руських князів були навіть
монарші особи: новгородським князям служив знаменитий Олаф
Трюгве, майбутній норвезький король. Приїжджав на Русь у часи
Ярослава Олаф Святий, теж майбутній король Норвегії. На службу
він, щоправда, не пішов, хоч й одержав таку пропозицію. При
дворі Ярослава виховувався і Магнус Добрий, ще один володар
норвезького престолу.
Варязькі дружини являли собою могутню
військову силу, яку руські князі часто застосовували в періоди
міжусобиць [19. — С. 69]. Вони успішно використовували знання
і досвід варягів у військовій справі й особливо в навігації
[23. — С. 141].
Ставши великим київським князем, Володимир
переконався, що для наведення порядку в державі передусім
треба покінчити з тією вольницею, коли в інших містах і в
самому Києві всяк сам був собі хазяїном. Найбільше це стосувалося
варязьких дружин, що чинили сваволю скрізь, куди вони приходили
як вікінги — наймані воїни. Дійшло до того, що варяги вимагали
виплачувати їм данину, як було при Олегові й Ігорі. Від їх
жорстокостей постійно страждало місцеве населення. Настав
час позбутися чужоземців, які вважали фактично Київ і інші
міста своєю військовою здобиччю.
Найбільш толерантних воєначальників
відправили в різні місця воєводами чи тисяцькими у військо,
а основну масу найманців запродали візантійському імператорові,
видавши кожному солідну винагороду. Відправляючи їх по Дніпру
до Чорного моря, Володимир відписав у Константинополь прохання
ні в якому разі не випускати їх з меж імперії, де їм була
доручена охорона візантійських фортець [23. — С. 235]. Пізніше
цей загін варягів одержав назву «Варязької дружини, утвореної
в 988 р. київським князем Володимиром» [42. — С. 4І, 43].
Особливий інтерес представляють відомості
про варягів у давньоруському війську часів правління Ярослава
Мудрого. Відомо, що він, будучи ще на новгородському столі,
«кормил» у себе багато варягів, закликаних «з-за моря» [41.
— С. 129]. Сага про Едмунда образно змальовує відносини Ярослава
Мудрого з найманою норманською дружиною. Ярослав зображений
позбавленим тих позитивних властивостей, які ця дружина найбільше
цінувала: він скупуватий і, почавши з дуже привітного прийому,
надалі намагається ухилитися від виплати своїм норманським
воїнам платні, що належить їм за домовленістю, особливо в
такий час, коли немає військової небезпеки, що насувається
[6. — С. 69]. «Остромировий літопис» постійно дорікає варягам
за властиві найманцям буйства, жадібність і боягузтво [21.
— С. 81].
Між найманцями і місцевим населенням
часом спалахували конфлікти. Характерний приклад, коли під
час князювання в Новгороді Ярослава варяги почали «насилля
чинити новгородцям і дружинам їхнім», чим викликали повстання.
Уночі новгородці напали на Поромонів двір, де жила наймана
варязька дружина, і перебили її, скориставшись відсутністю
Ярослава. Ярослав повернувся і помстився: побив у себе на
дворі вождів новгородської «тисячі» — нарочитих мужів [4.
— С 129—130].
Воїнів від сусідніх завойованих народів
київські князі найчастіше насильно приєднували до своїх дружин
[18. — С. 115]. Північні (новгородські, балтські і «чудські»)
воїни особливо добре діяли в зимових умовах. Тому вони часто
залучалися князями для вирішення своїх військових питань.
Зокрема. загони лівів, літів, чуді, прусів, хатгалів залучалися
Володимиром Святим як для підкорення радимичів, в’ятичів і
жителів півночі, так і для оборони південних кордонів від
печенігів.
Часто в ролі найманців
київських князів виступали печеніги. У 979 р. до Києва «прийшов
печенізький князь Ілдей і бив чолом Ярополку на службу; Ярополк
же прийняв його і дав йому гради і волості» [7. — С. 17].
Треба сказати, що печеніги завжди досить легко і швидко переходили
від ворогування до союзництва і досить часто виконували для
русі роль найманого війська [8. — С. 78]. Арабський історик
і географ Ібн Хаукаль навіть писав у кінні X ст. про печенігів,
що вони «шип (вістря) русиїв і їх сила» [9. — С. 98]. У поході
Русі проти Візантії у 944 р. вони були союзниками руського
князя і, очевидно, підкорялися йому, оскільки після закінчення
походу він «поведе Печенегам воевати Болгарскую землю» [10.
— С. 28]. Цікаво, що наймаючи печенігів для своїх походів,
руські князі брали у них заручників, щоб ті у критичний момент
не зрадили. Так чинив ще князь Ігор, наймаючи печенігів для
походу на Візантію [11. — С. 102—103].
Залучати до себе на службу окремі орди
печенігів, щоб вони самі били своїх незамирених братів по
племені, з часом стало політикою київських князів. У 988 р.
при князі Володимирі «прийшов печенізький князь Метигай і
хрестився», а в 991 р. прийняв християнську віру печенізький
князь Кучюм «і служив Володимиру від чистого серця» [7. —
С. 17].
Використовували руські князі печенігів
і в міжусобній боротьбі, не будучи особливо розбірливими у
виборі засобів для утворення необхідної для них збройної сили
[12. — С. 321]. На 980 рік припадає перше повідомлення про
участь печенігів у внутрішніх руських феодальних уособицях.
Під час боротьби за київський стіл синів Святослава Володимира
і Ярополка радник останнього Варяжко підштовхував князя: «Побіжи
до печенігів і приведи воїв». Невдовзі Варяжко сам поїхав
до кочівників і підмовив їх битися з Володимиром. «І багато
воював з печенігами на Володимира», — засуджуючи перебіжчика,
повідомляв літописець [ІЗ. — С. 233].
Поступово переходячи до осідлості, печеніги
почали тяжіти до Києва, найматися до нього на службу. Частина
печенігів «підкочувала до самих кордонів Русі — на р. Рось
і пішла на службу до руських (київських) князів, утворивши
прекрасний військовий заслон від половців. Землі Поросся були
віддані їм під пасовища» [14. — С. 6З]. У другій половині
XI ст. вони перетворюються па васалів Русі, зобов’язуючись
оберігати її південні кордони і брати участь у походах київських
князів. Осідлих печенігів називали юрками, берендеями, чорними
клобуками, тобто шапками або чорними ковпаками.
У XI ст. на південних кордонах Русі
були поселені значні маси кочівників, вигнаних половцями зі
степів — торків, печенігів, берендеїв та
ін. Їх називали «чорними клобуками». Вони несли прикордонну
службу па величезних просторах між ріками Дніпром та Россю
та брали участь у військових походах київських князів [5.
— С. 8].
На відміну від Київської області, південна
частина Чернігівщини у ХІІ ст. була досить щільно заселена
чорними клобуками. Пороські кочівники, і передусім їхні вожді,
виявляли значну активність у політичному житті, навіть іноді
впливали на вибір того чи іншого претендента на київський
стіл. На думку Б. О. Рибакова, за своїм станом чорні клобуки
були близькі до служилого дворянства [15. — С.31].
У князя Ізяслава була велика дружба
з чорними клобуками, їх він і привів до Києва в 114 р. проти
київського князя Ігоря Ольговича [38. — C. І8]. Ізяслав
«діяв швидко і рішуче, ... потай, намагаючись обдурити ворога
різного роду хитрощами і відводами від справжньої мети свого
плану, використовуючи для цього демонстрації у тих пунктах,
куди треба було відвернути увагу ворога, і влаштовуючи засідки
в зручних для несподіваного нападу пунктах» [38. — С. 23].
Військову міць Ізяслава підсилював його
союз з угорським королем, його зятем, і з польськими князями.
Не раз, жахаючи руське населення, Ізяслав Мстиславович приводив
із собою угорські загони. Але він спокійно заявляв: «Я веду
угрів… не на своїх людей, а на тих, хто мені ворог» [5. —
С. 143]. Механізм розрахунку з угорцями за їхню участь у міжусобиці
російських князів, на жаль, точно не встановлено. Це дає можливість
деяким дослідникам вважати загони угорців радше союзниками,
ніж найманцями у російських князів.
У 1018 р. у князя Святополка, як і в
1033 р., були на службі німецькі найманці. У 1013 р. у київському
поході брали участь 300 німецьких, імовірно, саксонських воїнів.
Болеслав не був упевнений у силі одних польських загонів.
Присутність німецьких лицарів сприяла зміцненню становища
Святополка [16. — С. 93].
Пліч-о-пліч воюючи із супротивником,
давньоруські воїни і найманці взаємозбагачувались знаннями
військової справи, збройної культури, способів побудови бойового
порядку, прийомів і способів ведення бою, основ військово-морського
і військово-інженерного мистецтва.
Дослідників різних часів вражала та
швидкість, з якою військові і військово-технічні новинки середньовіччя
поширювалися на величезних територіях, у народів і племен,
здавалося б, майже нічим не зв’язаних один з одним. Багато
в чому цьому сприяв дуже розвинутий вже тоді інститут найманства.
Добре відомо, що в майбутньому його дуже широко використовували
правителі і воєначальники найрізноманітніших держав і народів.
І тому зовсім не випадково у відомій праці Г. Дельбрюка «Історія
військового мистецтва» один з перших розділів був присвячений
ним найманству як масовому явищу військової справи в середні
віки.
Джерела
1 Базилевич К. В. Предисловие // Висковатов
А. Краткий исторический обзор морских походов русских и мореходства
их вообще до исхода ХVII ст. — М., 1946.
2 Бережинский В. Г. Вооруженные силы
Киевской Руси // Народная армия. — 1992. — 22 февраля.
3 Бережинський В. Г. Війни Київської
Русі з печенігами // Історичний календар, 1997. — К., 1996.
4 Бережинський В. Г. Війни Київської
Русі з печенігами // Український історичний журнал. — 1996.
— № 4.
5 Бережинський В. Г. Збройні сили княжої
доби // Вартові неба. — 1995. — 10 червня.
6 Брайчевський М. Ю. Дослідження М.
В. Ломоносовим історії древньоруської держави // Український
історичний журнал. — 1961. — № 6.
7 Брокгауз Ф. А., Эфрон И. А. Энциклопедический
словарь. — СПб., 1897. — Т. 20.
8 Военная история. — М., 1984.
9 Воскобойников В. Великий князь Владимир
// Воин России. — 1998. — № 6.
10 Іванченко Л. І. Чернігово-Сіверська
земля і кочівники в давньоруський час // Друга Чернігівська
обласна наукова конференція з історичного краєзнавства (грудень
1988 р.). Тези доповідей. Вип. ІІ. — Чернігів—Ніжин, 1988.
11 Калина Т. М. Сведения Ибн-Хаукаля
о походах Руси времен Святослава // Древнейшие государства
на территории СССР. — М., 1975.
12 Каргалов В. В. Народ-богатырь. —
М., 1971.
13 Котляр Н. Ф. Древняя Русь и Киев
в летописных преданиях и легендах. — М., 1986.
14 Куропаткин А. Н. Задачи русской армии.
— СПб., 1920. — Т. 1.
15 Летопись по Ипатьевскому списку.
— СПб., 1871.
16 Ловмянский Х. Русь и норманны. —
М., 1985.
17 Ляскоронский В. Основные черты двух
военных операций под Киевом в половине ХІІ ст., по летописным
данным. — М., 1914.
18 Маврикий. Политика и стратегия. Первоисточник
сочинения о военном искусстве императора Льва Диакона и Н.
Макиавелли. — СПб., 1903.
19 Орлов А. И. Вооруженные силы России
в эпоху феодализма и капитализма (ІХ — начало ХХ века). —
М., 1986.
20 Оськин Г. И. «Повесть временных лет»
как военно-исторический источник // О начальных этапах развития
русского военного искусства. — М., 1951.
21 Плетнева С. А. Кочевники средневековья.
Поиски исторических закономерностей. — М., 1982.
22 Пресняков А. Е. Лекции по русской
истории. Киевская Русь. — М., 1938. — Т. 1.
23 Радзавская Е. А. Ярослав Мудрый в
древне-северной литературе // Краткие сообщения о докладах
и полевых исследованиях Института истории материальной культуры.
— М.—Л., 1940. — Т. 5.
24 Рапов О. Обвиняются в убийстве? //
Родина. — 1994. — № 5.
25 Рыбаков Б. А. «Остромирова летопись»
// Вопросы истории. — 1956. — № 10.
26 Рыбаков Б. А. Обзор общих явлений
русской истории ІХ — середины ХІІІ века // Вопросы истории.
— 1962. — № 4.
27 Уингейт Ф., Миллард З. Викинги. —
М., 1997.
28 Херрман Й. Славяне и норманны в ранней
истории Балтийского региона // Славяне и скандинавы. — М.,
1986.
29 Хроника Титмара Мерзебургского //
Латиноязычные источники по истории Древней Руси. — М.—Л.,
1989.